Pokémon - fenomén, ktorý pobláznil celý svet

Pokémon - fenomén, ktorý pobláznil celý svet

Uverejnené 12.05.2025

Pokémon, dnes už ikonická značka, začala svoj príbeh v 90. rokoch v Japonsku a postupne sa stala jedným z najúspešnejších a najvplyvnejších fenoménov v oblasti videohier, animácií, kariet a popkultúry. Za touto značkou stojí svet, ktorý spája dobrodružstvo, priateľstvo a súťaživosť – a ktorému sa podarilo osloviť milióny fanúšikov všetkých vekových kategórií po celom svete.

Myšlienku na Pokémon vytvoril Satoshi Tajiri, japonský dizajnér videohier, ktorý ako dieťa miloval zbieranie hmyzu v prírode. Fascinácia chytaním a zbieraním tvorov sa stala základom jeho nápadu na hru, kde by hráči mohli chytať, trénovať a vymieňať imaginárne tvory medzi sebou. V tom čase vznikol názov „Pocket Monsters“ (v skratke Pokémon), čo vystihovalo ich nositeľnosť a zberateľskú povahu.

S podporou spoločnosti Nintendo vznikli prvé hry Pokémon Red a Pokémon Green, ktoré boli uvedené v Japonsku v roku 1996 pre prenosnú konzolu Game Boy. Hráči v nich putovali regiónom Kanto, chytali Pokémonov, trénovali ich a zápasili s ďalšími trénermi v snahe stať sa najlepším trénerom Pokémonov.

Úspech hier bol obrovský a veľmi rýchlo prekročil hranice Japonska. O rok neskôr vznikla kreslená séria Pokémon a kartová hra Pokémon Trading Card Game.

Ako je to v súčasnosti?

Dnes deti, ale aj dospelí, hrajú Pokémon rôznymi spôsobmi, v závislosti od toho, čo ich najviac baví. Tu sú hlavné spôsoby, ako dnes prebieha hranie Pokémonov:

  1. Videohry na konzolách: Najnovšie veľké Pokémon hry ako Pokémon Scarlet & Violet, Pokémon Legends: Arceus sú veľmi populárne. Deti v nich chytajú Pokémonov, trénujú ich a súťažia s inými hráčmi. Mnohí dospelí taktiež ešte stále hrávajú staršie diely cez virtuálnu konzolu alebo cez reedície na moderné konzoly.
  2. Pokémon GO (mobilná hra): Stále veľmi populárna aj medzi mladšími deťmi s pomocou rodičov. Hra kombinuje rozšírenú realitu a pohyb vonku – hráči chodia po reálnom svete a chytajú Pokémonov cez mobil.
  3. Pokémon Trading Card Game (kartová hra): Fyzické zberateľské kartičky sú stále hitom. Deti ich zbierajú, vymieňajú a mnohí sa učia aj pravidlá kartovej hry a hrajú súťažné zápasy. Existuje aj online verzia: Pokémon TCG Live.
  4. Online hry a aplikácie: Existujú aj mobilné Pokémon hry ako Pokémon Unite (tímové súboje), ktoré deti hrávajú na mobiloch a tabletoch. Pokémon Home – aplikácia na správu a vymieňanie Pokémonov medzi hrami.
  5. Sledovanie Pokémonov: Aj keď nejde priamo o hranie, veľa detí dnes sleduje Pokémon anime na Netflixe, YouTube, alebo nové série ako Pokémon Horizons. Cez seriály si budujú vzťah k Pokémonom. U mladších detí bodujú roztomilí Pokémoni, ako: Pikachu, Eevee, či Sprigatito, kdežto u starších detí a tínedžerov sú najobľúbenejší silní a cool Pokémoni ako: Charizard, Lucario, Gengar alebo Mewtwo.

Pokémon dnes nie je len hernou značkou – je kultúrnym fenoménom. Má vlastné múzeá, špeciálne obchody (Pokémon Center), neustále vychádzajú nové hry, anime série a filmy. Najúspešnejšie medzi nimi bol hraný film Pokémon Detektív Pikachu, ktorý prepojil reálnych hercov s animovanými Pokémonmi.

Okrem zábavy Pokémon tiež šíri hodnoty ako priateľstvo, tímová práca, vytrvalosť a rešpekt k ostatným. Vďaka týmto nadčasovým témam zostáva značka relevantná a populárna aj po viac ako 25 rokoch od svojho vzniku. História Pokémonov je príbehom o tom, ako jednoduchá detská vášeň dokáže prerásť do globálneho hnutia. Od malého nápadu o zbieraní hmyzu až po milióny fanúšikov na celom svete.

Prihláste sa k newsletteru

Získajte prehľad o nových produktoch a akciách prihlásením sa do nášho odberu noviniek.

* Povinné pole

Súbory cookies nám pomáhajú poskytovať lepšie služby. Používaním tejto webovej stránky súhlasíte s používaním cookies. Viac informácií